Toggle navigation
OKAYAMA UNIVERSITY SCIENTIFIC ACHIEVEMENT REPOSITORY
日本語
Top
>
Bulletin of Center for Teacher Education and Development, Okayama University
>
volume4
Bulletin of Center for Teacher Education and Development, Okayama University (ISSN 2186-1323)
Published by Center for Teacher Education and Development, Okayama University
DOI :
http://doi.org/10.18926/CTED/52287
Improving the Teaching Strategy to Develop Student’ s Practical Attitude by Learning Social Issues Curriculum Based on Analyzing the U.S High School Curriculum Unit “Issues in Our Changing World”
Yokogawa, Kazunari
Kuwabara, Toshinori
Kaken ID
publons
researchmap
cted_004_036_045.pdf
3.71 MB
Published Date
2014-03-10
Abstract
本研究は,実践的態度形成を目指した社会問題学習のあり方をアメリカ中等後期段階のカリキュラム『変化する世界の論争問題』を手掛かりとして明らかにすることを目的としている。社会問題学習はこれまでも様々な学習論が提案されており,その有効性が示されてきた。しかし,社会問題を扱った学習は,教師による価値注入・態度形成に陥る可能性がある。本研究では,社会問題学習に関するこの課題を克服し,学習者自身の実践的態度形成を促す社会問題学習のあり方を,米国の優れた社会科教材の分析を通して明らかにした。
Keywords
社会科教育
社会問題学習
実践的態度形成
米国社会科
社会観
Note
原著
ISSN
2186-1323
NAID
120005398251
JaLCDOI
10.18926/CTED/52287