Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University

Empirical Examination of the Teachers’ Autonomous Learning Attitudes and the School Organizational Climate: Implications for “Lifelong Learning Teachers”

MISAWA, Ryo Faculty of Education, Okayama University Kaken ID researchmap
HIGUCHI, Kouji Okayama Municipal Hata Elementary School
MORIYASU, Fumihiko Okayama Municipal Kohoku Junior High School
Published Date
2023-11-24
Abstract
 時代の変化やキャリアステージに応じて求められる資質能力を高めていくために,教師には自律的に学ぶ姿勢が求められている。本研究では,日々の教育実践を省察する多様な観点を考慮して,教師の自律的な学習姿勢の定量的把握を試みるとともに,学校組織風土との関連を実証的に検討した。現職教師への質問紙調査で収集した回答に対し因子分析を行い,教師の自律的な学習姿勢として「同僚の経験の取り入れ」,「児童生徒・保護者の視点の考慮」,「前向きな挑戦姿勢」,「自己省察」の4つの因子を抽出した。これらのうち,「同僚の経験の取り入れ」と「前向きな挑戦姿勢」が,協働的風土と正の関連,同調的風土と負の関連を示した。分析結果に基づき,「学び続ける教師」の実現への示唆を議論した。
Keywords
学び続ける教師
省察
自律的学習
学校組織風土
Note
研究論文 (Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
JaLCDOI