Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University

A Comparative Study on the Japanese and Korean Children’s War Literature and its Introduction to Korean Elementary Education

Kimura, Isao Faculty of Education, Okayama University
Kim, Jong Oh Japanese Government Teacher Training Student
Published Date
2023-02-24
Abstract
現在韓国の小学校国語教科書には,朝鮮戦争を内容とする戦争児童文学が採録されていない。過去の戦争から学べる惨状などを国語科の文学教育で教えることには意義がある。韓国の朝鮮戦争とは異なる,日本の戦争を描いた戦争児童文学を分析し,韓国の指導要領に基づいて日韓の戦争児童文学が韓国の小学校国語教育現場で扱われるようにしたい。これに関しての日本の戦争児童文学の導入の意義と,学年による作品配置案を考察した。
Keywords
戦争児童文学
文学教育
平和教育
韓国への導入
Note
研究論文 (Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
JaLCDOI