Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University

Developing Lesson Plans Focused on SDGs in Elementary School and Junior High School Social Studies and Integrated Studies: Taking for Example the Development of an ESD Plan for Learning Environmental Issues

KUWABARA, Toshinori Division of Social Studies and Language Education, Graduate School of Education, Okayama University Kaken ID publons researchmap
YOKOGAWA, Kazunari Division of Subjects and Related Areas of Education, Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education
高橋 純一 Division of Subjects and Related Areas of Education, Graduate School of Education, Hyogo University of Teacher Education,
Published Date
2021-02-24
Abstract
 本研究は,SDGsについて学ぶ授業を小学校・中学校の社会科や総合的な学習の時間において実践するための授業づくりの方法を,具体的な単元開発を通して提案しようとするものである。開発単元では,環境問題を取り上げ,持続可能な社会の形成という観点から社会の制度や仕組み,自分たちの行動を見直し,今後の社会のあり方についての見通しを持たせる授業を構想した。これまでの研究は,SDGsを教育内容と関連付けることにとどまっていた。SDGsの目標やターゲットの背後にある原理を検討したうえで,それを反映した授業の目標設定や授業構成を提案することで,他のテーマを取り上げた際にも応用可能な授業づくりの方法を示すことができたと考えている。
Keywords
SDGs
ESD
社会科
総合的な学習の時間
単元開発
Note
研究論文(Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
NAID
JaLCDOI