Toggle navigation
OKAYAMA UNIVERSITY SCIENTIFIC ACHIEVEMENT REPOSITORY
日本語
Top
>
Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
>
volume176
Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University
DOI :
http://doi.org/10.18926/bgeou/61464
A Comparative Study on Teacher Training and Education (3): An Elementary School Teacher Reading a German Educational Book in the Meiji Period
KAJII, Kazuaki
Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University
Kaken ID
researchmap
NOUE, Masanobu
Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University
Kaken ID
publons
researchmap
TAKASE, Atsushi
Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University
KOBAYASHI, Mariko
Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University
Kaken ID
researchmap
HIRATA, Yoshitsugu
Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University
Kaken ID
bgeou_176_023_036.pdf
3.25 MB
Published Date
2021-02-24
Abstract
近代日本の国民教育とそれを支える教師の養成教育は,日本に独自的であり,同時に世界的動向の影響のなかに展開されるものであった。日本の教育は,西洋の教育をどう摂取したのか。とりわけドイツの教育の影響について,その一断面を,明治期の地方の一小学校教師が所持したドイツ教育書の内容と,その読書の跡の分析を通じて明らかにする。この事例の検討から,国民教育の実践者としての教師が,ヘルバルト主義教育に接し,その日本的受容を果たしていたことを示す。
Keywords
近代日本
小学校教師
ドイツ教育
ヘルバルト主義教育
読書
Note
研究論文(Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
NAID
120006980459
JaLCDOI
10.18926/bgeou/61464