Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University

A Comparative Study on Teacher Training and Education (1) : A Case of The Third Republic of France

ONOUE, Masanobu Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University Kaken ID publons researchmap
TAKASE, Atsushi Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University
KAJII, Kazuaki Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University Kaken ID researchmap
KOBAYASHI, Mariko Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University Kaken ID researchmap
HIRATA, Yoshitsugu Division of School Education, Graduate School of Education, Okayama University Kaken ID
Published Date
2021-02-24
Abstract
 本稿では,教員養成の比較発達史研究の一環としてフランス第三共和政初期の初等教員養成にかかわる思想と制度に,同時期のドイツ(プロイセン)から如何なる影響関係が見られたか,個別事例的に検討した。その結果,第三共和政初期における教育改革のキー・パースンとなる人物を通して,ドイツを含む近隣諸国から試補教員制度が導入・実施されたことが確認された。また,同時期の教員用マニュアルや教員志願者用テキスト(教育学)は同じキー・パースンが紹介した「直観的方法(直観教授)」を忠実に解説しており,この時点でフランスもまたペスタロッチ主義(開発主義)の強い影響を受けていたことが確認された。
Keywords
第三共和政
教員養成
師範学校
ビュイッソン
直観教授
Note
研究論文(Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
NAID
JaLCDOI