Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University

Developing a Procedure for Cooperation between a Researcher and Kindergarten Staff to Carry Out the Plan-Do-Check-Act Cycle in Standard Curriculum Management

YOKOMATSU, Tomoyoshi Division of Developmental Studies and Support, Graduate School of Education, Okayama University Kaken ID publons researchmap
Published Date
2019-07-26
Abstract
 本研究では,幼稚園カリキュラム・マネジメントを実現できる教育課程及び年間指導計画の編成・作成を行っているA私立幼稚園においてアクション・リサーチを実施して,それらのDCAP(実施─評価─改善─計画)過程を実現するための研究者の協働手順を開発している。その上で,実効のある保育目標を明確化するための研究者の協働手順と,幼稚園カリキュラム・マネジメントを実現できる教育課程及び年間指導計画を編成・作成するための研究者の協働手順に関する先行研究成果と,本研究でのアクション・リサーチの成果とを整理して,幼稚園カリキュラム・マネジメントにおける教育課程のPDCAサイクルを実現するための研究者の協働手順を定式化している。
Keywords
幼稚園
カリキュラム・マネジメント
教育課程
PDCAサイクル
協働
Note
実践報告(Practical Reports)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
NAID
JaLCDOI