Toggle navigation
OKAYAMA UNIVERSITY SCIENTIFIC ACHIEVEMENT REPOSITORY
日本語
Top
>
Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
>
volume171
Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University
DOI :
http://doi.org/10.18926/bgeou/56920
Arguments over the Educational Role of Teachers in Moral Classes in the 1950-70’s
KOBAYASHI, Mariko
Graduate School of Education, Okayama University
Kaken ID
researchmap
bgeou_171_013_022.pdf
23.1 MB
Published Date
2019-07-26
Abstract
「道徳の時間」成立後に提唱された授業論において,教師と子ども(たち)の関係がどのように語られてきたかを整理し,次第に教師の指導性が前景化する様相を描き出した。1958 年ならびに1969・70 年の学習指導要領および指導書では「道徳の時間」特設前から重視された「子どもに寄り添う」教師像に加えて「子どもとともに学ぶ」「子どもたちの関係をつくる」教師像が提示された。これらの教師像を前提としつつ,道徳授業論においては「子どもたちの学習の道筋をつくる」という教師の役割が強調されたことが明らかになった。
Keywords
道徳の時間
道徳授業論
教師の主体性
子どもの主体性
Note
研究論文(Articles)
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
NAID
120006711413
JaLCDOI
10.18926/bgeou/56920