Toggle navigation
OKAYAMA UNIVERSITY SCIENTIFIC ACHIEVEMENT REPOSITORY
日本語
Top
>
Bulletin of Research and Development Center for Educational Practice, Okayama University
>
volume4 - issue1
Bulletin of Research and Development Center for Educational Practice, Okayama University
Published by Research and Development Center for Educational Practice, Okayama University
<Availability>
Some items are not available because of decision by its author or publisher.
DOI :
http://doi.org/10.18926/11364
Classroom teaching which enables pupils to see their learning goal by themselves in arithemetic class
Kobayasi, Motoyuki
Kurosaki, Toyoo
Kaken ID
publons
researchmap
004_063_070.pdf
752 KB
Published Date
2004
Abstract
教師が提示する問題を子どもたちはどのような意識をもって取り組んでいるのだろうか。重要視されている算数的活動もどれほどの子どもたちが目的意識をもって取り組んでいるだろうか。教師の提示する問題が、子どもにとっての真の問題となるのは、子どもの内面に、子ども自身の問いが生まれたときである。そして、子ども自身の問いが生まれたときに初めて、子どもの主体的な活動が始めると考える。そこで、算数科の授業において、子ども自身の問いを引き出す問題提示の工夫を授業実践を通して明らかにしていく。
Keywords
子ども自身の問い
問題提示
算数的活動
目的意識
ISSN
1346-3705
NCID
AA11529614
NAID
120002313568
JaLCDOI
10.18926/11364