Toggle navigation
OKAYAMA UNIVERSITY SCIENTIFIC ACHIEVEMENT REPOSITORY
日本語
Top
>
Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
>
volume164
Bulletin of Graduate School of Education, Okayama University
Published by Graduate School of Education, Okayama University
DOI :
http://doi.org/10.18926/bgeou/54838
One Consideration about four pietas of Michelangelo
Ueta, Hisatoshi
Graduate School of Education, Okayama University
Kaken ID
researchmap
bgeou_164_057_063.pdf
3.69 MB
Published Date
2017-02-24
Abstract
ミケランジェロが制作した四作のピエタ(サン・ピエトロ寺院のピエタ,フィレンチェのピエタ,パレストリーナのピエタ,ロンダニーニのピエタ)について,造形要素とミケランジェロの信仰の姿の二つの視座から考察する。
ミケランジェロにとってのピエタは自身の信仰と造形の到達点であった。キリストの受難とマリアをテーマとした具象的な彫刻ではあるが,一種の人体を構成した記号,抽象化,またシンボルである。
特に,最晩年のロンダニーニのピエタの到達点は現代の具象彫刻,あるいは抽象彫刻の一つの方向を示している。
Keywords
ミケランジェロ
ピエタ
ルネサンス
彫刻
キリスト教
ISSN
1883-2423
NCID
AA12338258
NAID
120005997437
JaLCDOI
10.18926/bgeou/54838