ID 56050
Title Alternative
An Empirical Study of Social Skill's Impact on Career Decision Making
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Author
Mchida, Hisashi
Hirakimoto, Hiroya
Abstract
 本研究はソーシャルスキル、進路選択能力および進路選択自己効力感(CDMSE)の関係性について定量調査に基づき分析している。先行研究では、進路決定および進路不決断を規定する要因について議論されてきたが、ソーシャルスキル、進路選択能力、CDMSE の3 要因を取り上げて分析した研究は非常にまれであった。対人関係能力を進路決定の現場では重視しているにもかかわらず、ソーシャルスキルと進路選択との関係性は未解明であった。本研究では、国立大学の大学生44 名を対象にサーベイ調査を実施した。調査結果をBandura による自己効力感理論をベースに定量分析したところ、ソーシャルスキルは進路選択能力およびCDMSE にポジティブな影響を及ぼすことが明らかになった。また、ソーシャルスキルは進路選択能力を媒介して、CDMSE を向上させることも確認された。分析結果からキャリア教育において、対人関係能力を高めるプログラムを導入することが大学生の進路選択行動を促進する効果があるという実践的示唆が得られた。
Abstract Alternative
 The purpose of this study is to investigate the relation between social skill, career decision making abilities, and career decision making self-efficacy (CDMSE) using statistical analysis.Although prior research discussed whether people can or not decide their own career and its factor that promote career decision making, the relation between social skill, career decision making abilities and CDMSE is rarely investigated. A questionnaire survey of 44 undergraduate students of Japanese national university was conducted. We analyzed the relation quantitively based on Bandura’s self-efficacy theory. We found that social skill promotes career decision making abilities and CDMSE directly and career decision making abilities partially mediate between social skill and CDMSE. Finally, we discussed theoretical and practical implications and addressed future research.
Keywords
ソーシャルスキル (social skill)
進路選択自己効力感 ( career decision making self-efficacy)
CDMSE
キャリア教育 (career education)
進路選択 (career decision making)
Note
JEL分類番号:M12、M51、M54
Discussion Paper 17-34
本研究はJSPS科研費 15K03664, 15K03710, 17K03928 の助成を受けたものである
Publication Title
Discussion Papers In Economics And Business Graduate School of Economics and Osaka School of International Public Policy (OSIPP) Osaka University
Published Date
2017-12
Publisher
Graduate School of Economics and Osaka School of International Public Policy (OSIPP), Osaka University
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1
End Page
14
Content Type
Departmental Bulletin Paper
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岡山大学
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